Styrketräning för fotbollare

För de som seriöst vill gå in för fotbollen och vill hålla sig i god form både i och utför säsongen är det bra att röra på sig inte bara på fotbollsträningarna utan även andra dagar i veckan.

Många som spelar fotboll har träningspass två dagar i veckan, vilket lämnar fem dagar som man annars kanske inte håller sig så aktiv som man borde. Mycket av fotbollsträningen fungerar som konditionsträning, så under säsongen är det oftast inget man behöver tänka på. Exakt hur träningen går till varierar naturligtvis från klubb till klubb och tränare till tränare, men konditionen är alltid ett givet. Vad man behöver träna utanför dessa pass för att bäst komplimentera är oftast styrketräning, vilket helt enkelt betyder att träna upp musklerna och öka muskelmassan.

Det enklaste sättet att styrketräna är förstås på gymmet, där har man tillgång till praktiskt taget alla redskap man kan tänka behöva. På gymjakt.se kan man lätt hitta det gym som ligger närmast hemmet, slå bara in postnumret så listar de upp och visar på karta var de närmaste gymmen finns.

Det finns en hel del övningar som är bra för fotbollsspelare. För att få bäst resultat är det klokt att välja ut ett par stycken och köra dem i pass. Följande är ett exempel

  • Pass A – bänkpress, skivstångsrodd och knäböj.
  • Pass B – marklyft, chin-ups och militärpress.

Växla mellan dessa två pass och kör gärna några reps av övningar som lårcurl, biceps- eller tricepsövningar mellan passen, de är inte lika krävande, men inte mindre viktiga för det.

Vill man hellre skaffa lite utrustning att ha hemma kan man besöka en sida som sportamore.se, där kan man hitta alla möjliga sorters redskap som hantlar, hopprep och gummiband, men vill man har något större kan man även köpa roddmaskiner, spinningcyklar och cross-fit maskiner.

Sen behövs det nog inte anmärkas, men se till att ta två dagar ledigt från träningen, det räcker inte med att bara vila efter träningspassen, kroppen behöver emellanåt längre vila är bara så.